Rady
Mapy
Doporučené mapy Brna
Brno 1:20000 Freytag & Berndt 2012, ISBN 978-80-7224-011-1 (stejná jako na Krutou (zá)krůtu) |
Doporučené vybavení
- pastelky či fólie a fixy
- nůžky
- izolepa
- kalkulačka
- šifrovací pomůcky
- slovník brněnského hantecu
- Mobilní telefony (s registrovanými telefonními čísly) pro případnou komunikaci s organizátory.
- 24-hodinová jízdenka IDS-JMK pro zóny 100+101 za 80 Kč. Letos vám může ušetřit čas i kilometry.
- nebo aspoň 2 10-minutové jízdenky IDS-JMK pro zóny 100+101 za 14 Kč (plus jízdenky k dopravě na start a z cíle, kde desetiminutová stačit nebude).
- a pamatujte, že v sobotu můžou jezdit na jednu celodenní jízdenku (v zónách 100+101) 2 osoby.
Další věci, co se mohou hodit
- I když začátkem října bývá ještě pěkné počasí, pamatujte na dobré (nejlépe vícevrstvé) oblečení na dlouhou noc, dobré boty a také vybavení do deště (hra se koná i kdyby tragače padaly).
- Něco na sezení, třeba karimatku.
- Jídlo a pití na až 20 hodin fyzické a psychické zátěže; nezapomeňte ani na sladkosti a termosku s něčím teplým.
- Světlo na celou noc – vhodné jsou 2 svítilny s dlouhou výdrží a dosvitem.
- Tvrdou podložku, papíry, psací potřeby
- Pokud se dobře neorientujete v brněnské MHD (a neznáte z hlavy všechny, nebo alespoň většinu zastávek), jistě se vám bude hodit její plánek.
- Hodit se může i buzola, úhloměr, kružítko, nit, špejle, špendlík či jehla, atp.
- Může se vám hodit digitální fotoaparát, třeba se budete chtít pochlubit, jak vám to luštění šlo, někdy může být výhodné zdokumentovat stanoviště či výchozí zadání šifry.
- Pokud nemáte nafukovací hlavu, jistě využijete rozum do kapsy, matematické, fyzikální a chemické tabulky, tabulku znaků azbuky, řecké abecedy, vlajkové abecedy, sánskrtu, braillova písma, semaforové abecedy, morseovky, čínského obrázkového písma, znaků ASCII, hieroglyfů, ..., nebo i něco méně skladného (jako třeba Ottův slovník naučný nebo Květenu ČR 1–8), ale to už je na vás.
- Samozřejmostí je občanský průkaz, kartička pojištěnce a základní materiál pro poskytnutí první pomoci.
Další doporučení
Znovu připomínáme všem týmům dodržování pravidel hry a hlavně nutnost ochrany vlastního zdraví – silnice přecházejte pouze na přechodech pro chodce, ve městě jezdí spoustu dopravních prostředků, kterým je třeba se vyhnout. Myslete na to!
Neváhejte se zeptat kolemjdoucích, pokud nějakou informaci nevíte – za zeptání nic nedáte. Toto pomůže hlavně u vědomostních otázek, případně pokud nevíte, jak se někam dostat.
Některé papíry, které obdržíte na začátku nebo během hry budou obsahovat nezašifrované pokyny, jak postupovat ve hře. Vždy lze jasně odlišit, co je šifra a v čem ji nemáte hledat.
Nápovědy používejte až po pečlivém zvážení situace, rozhodují o vašem umístění.
Je zřejmé, že pokud chcete dojít do cíle, nesmíte se nikde zaseknout na moc dlouho. Právě v případě zaseknutí použijte nápovědy, případně i totální nápovědu. Jelikož víme, že týmy váhají s využíváním nápověd a často volí špatnou strategii, budeme o tom promlouvat ještě na startu. Dobří stratégové mohou porazit mnohem lepší luštiče nezvládající nakládání s časem.
Šifry jsme se snažili udělat přiměřeně elegantní – to znamená, že správný způsob dešifrování by měl být "hezčí", než špatné, které vás napadnou. Jinak řečeno: až přijdete na správné řešení, budete si tím jisti. Často k řešení vede jednoduchá myšlenka, složitosti zkoušejte až po vyzkoušení jednoduchých a přirozených možností.
Nikdy se nevzdávejte – zkoušejte stále nové nápady a postupy. Nevzdávejte se, ani když máte málo času, po těžké šifře často následuje lehká, kterou vyřešíte rychle, a času budete mít zase dost.
Několik rad na závěr
Na závěr přikládáme rady z šifrového manuálu, část je převzata z oficiálního manuálu Tmou – vřele doporučujeme prostudovat. Tak si to přečtěte, vytiskněte, vezměte. Šifry samozřejmě ale musí být i originální, takže na většinu s títo seznamem nevyzrajete, ale těch několik rychle objevených souvislostí stojí za to.- šifry řeš na sluníčku je-li, ne v chladu a vlhku
- lepší je o všech poznatcích hned psát poznámky než mluvit a nic nedělat
- brainstorming – každý chrlí nápady, co by to mohlo být
- zpětné inženýrství – odhadování, jak lze v šifře zakódovat tajenku
- tvoří to skupinky o 1 až 4 znacích … morseovka
- je tam něco, co může mít dvě vlastnosti (plus třetí vlastnost je oddělení písmen)… morseovka
- je tam určitých objektů zhruba 26 … písmena abecedy
- rozličná četnost symbolů … písmena abecedy
- frekvence písmen odpovídající češtině … transpozice (posunutí v abecedě)
- pozor na trojské koně (tváří se to jako něco jiného)
- nic z předchozího … může být grafická šifra – zkus v tom uvidět obrázek / text / morseovku
- nepatří k této šifře některá nápověda?
- nestříhej, dokud si nejsi jistý, co a jak máš stříhat
- zkus odhadnout výsledek (podle předchozí trasy hry, zajímavých míst kolem,…)
- pořádně si přečti zadání
- zkus použít jméno hry, okolí místa, morseovku
- použij čtverečkovaný papír
- využíváš opravdu všechny informace?
- rozptyl se, ať přijdeš na jiné myšlenky, zaběhej si v okolí, vyprávěj vtipy
- ještě jednou zkus morseovku, bývá v různých podobách skoro v každé hře
- ještě odhaduj výsledek
- oběhej všechna zajímavá místa v rozumném okruhu
- Pokud v šifře vyjde něco jako TURISTICKA ZLUTA ZNACKA, nemusí to nutně znamenat, že máte oběhat všechny turistické žluté značky
- NIKDY SE NEVZDÁVEJ!!!