Diskuse
Kniha návštěv není určena k diskuzi nad šiframi. K té prosím použijte aplikaci šifry a výsledky, aby se připomínky zobrazily na správném místě. Děkujeme!
- 10. října 2024 v 21:31
Síbo,
vy taky píšete že chystáte bouřtičky a další věci, tak se nediv, že vám (i jiným orgům) za to lidi děkují.- 9. října 2024 v 22:50
Jo a ještě bych chtěl zmínit, že mi organizátorů není líto. Nepůsobili na mne dojmem, že se jim stalo něco, kvůli čemu by mělo.
- 9. října 2024 v 21:31
Kombinovaný nečas a Nečas, to byl zase jednou zážitek.
Takže předně je potřeba poděkovat organizátorům za počasí. Nám to lidi taky dělají, přestože já se domnívám, že na počasí organizátoři nemají vliv. Počasí bylo každopádně poučné. Člověk si empiricky ověřil, že voda je jenom taková celkem jednoduchá molekula, která nekouše, neleptá, a drobné nežádoucí fyzikální změny, které je voda schopna činit se zadáním a ostatními šifrovacími rekvizitami, představuje nebývalý trénink kreativity při tvorbě obranných taktik. Tato kreativita pak přináší do hry zábavné komické vsuvky, jako například Martinův pokus o výstavbu střechy, z níž se následně vyklubala sprcha. Na obhajobu vody se pak sluší říci, že tato se nachází i v rumu. A konečně bláto, s její pomocí vytvořené, pak skýtá jedinečnou možnost uhníst si z něj kuličku na památku, když už jsme nevyhráli tričko. Na vnější i vnitřní straně batohu ho bylo dost.Užil jsem si to náramně. Už proto, že jsme toho vlastně docela hodně vyluštili. Jakkoli to tak z výsledků na první pohled nevypadá, realita luštění s černým "Z" ve statistikách byla mnohdy docela úctyhodná. Přibližně takto: Když jsme se v cíli dozvěděli, že šifra měla deset kroků, popsaných v deseti odstavcích, mohl jsem hrdě bodnout prstem někam za osmý odstavec a říci: "Až posud jsme to měli. Pak zvítězil pohled na hodinky." Kde jinde to zažijete?Takže k Dominikovým otázkám:1. Na iNule se mi toho líbí hodně. Předně se mi líbí ten herní systém. Nikoli proto, že by mi přišel lepší než jiný. Ale právě proto, že je tak výrazně jiný a že dává jasně najevo, že žádný univerzální patent na to, jak se má vyhodnocovat šifrovačka, neexistuje, a že prostor pro potrhlé nápady je tu větší, než si i se zkušenostmi z iNuly umíme představit. I toto mi připadá jako seberozvojový prvek, kdy máme hru, která používá tytéž rekvizity jako jiné, ale pokud na ní chcete uspět, musíte se jinak chovat. Musíte ji přijmout za svou, jinak jste tam omylem. Mně se tohle daří, takže nemám problém dorazit do cíle se zdnálivě zoufalým výsledkem, protože vím, že tam je moje místo a tam já budu. Taky se mi trochu líbí nepředvídatelnost. V tom smyslu, že má velké výkyvy v obtížnosti. A to jak v obtížnosti zadání, tak trasy. A že to nikdy nevíme předem a musíme počítat se vším. A že se vlastně v různých situacích ten systém výrazně odlišně chová. Mám rád překvapení. A taky mám rád, že se ta nepředvídatelnost neprojevuje tím, že by organizátorům připadalo jako dobrý nápad nechat hru ukončit ve chvíli, kdy dovlekli nic zlého nečekajících pět set lidí do Braníškova. Pamatujete?2. Na iNule se mi nelíbí, že jsme ji už dlouho nevyhráli. Je nicméně vyloučeno, aby se tento stav změnil při případné neúčasti, což dává celkem jasné východisko pro příští konání.3. Má to smysl.- 9. října 2024 v 10:47
Tak když už Dominik ty otázky položil...
1) Mám rád těžké hry a těžké šifry. Občas se na iNule vyskytne hezká a zároveň korektně těžká šifra, a to je potom radost luštit. I kvůli jediné takové šifře pro mě stojí za to na iNulu jít. Záměr organizátorů srazit trochu hřebínek i nejsilnějšímu týmu považuju za velmi zdravý a žádoucí. Jenom podle mě chybí souběžný záměr pobavit a potěšit i slabší tým. Dále viz Karlovy myšlenky ve vláknu s pořadím.2) Nelíbí se mi haluze. Jak ty doslovné pár let zpátky, tak ty náhodné kroky, které často v šifře jsou jen proto, aby ji ztížily. Nebo to tak aspoň působí. Dělím šifry na aktivní a pasivní. Aktivní šifra se snaží být vyluštěna, pomáhá mi všimnout si toho, co je důležité, a naopak se snaží schovat to, co důležité není. Pasivní prostě jen tak... existuje... a něco kóduje. Ale není její problém, jestli bude vyluštěna. Letos na iNule IMHO bylo dost (částečně) pasivních šifer, tím se luštění výrazně ztížilo.3) Záleží, co je míněno systémem hry. Například posouvání v pořadí dle nápověd a řešení, kde jedno řešení je větší prohřešek než deset nápověd, smysl podle mě má. U lehčích ročníků je 0/0 velká výzva, u těžších je to zajímavá strategická bitva s ostatními v hospodaření s holuby a dědy. Pokud jde o zavírání stanovišť, vidím pro i proti. Je hezké dotáhnout velkou část startovního pole do cíle. Ale driftování po deadech a nucené deadování (úspěšně) rozluštěných šifer působí značně demotivačně. V ideálním světě a za stávajícího herního systému bych asi chtěl, aby se stanoviště 9-13 stáčela kolem cíle, aby to z nich bylo do cíle relativně kousek. Pak by šlo zavíračky aspoň v první polovině hry výrazně protáhnout. A bonusy bych zrušil. A teda ještě na tomto místě chci pochválit digitální nálepkovník. Skvělá to věc!- 9. října 2024 v 09:35
@Dominik:
1. Na iNulu chodím velmi zřídka a aktuálně mám pocit, že si zase dám pár let přestávku. Většinou jdu, když se složí nějaký tým, mám absťák po dešifrování a/nebo vím, že dělá šifry někdo jiný než Yeti. Občas na ni jdu jako na trénink psychické odolnosti před Tmou, protože šance, že si sáhnu na dno je na iNule řádově větší.2. (Velmi subjektivně) Že hodně šifer obsahuje krok, který mi přijde jako jeden z mnoha, nic na něj nevede a magicky dá tajenku. Letos třeba bobky a playfér.3. Netroufám si hodnotit neb smysl zjevně pro Orgy má. Za sebe mi přijde, že to spolu se šiframa (množství a typ) a trasou moc nehraje spolu a mne to nebaví. Mám velmi podobné vzpomínky na historické ročníky (2009-2015).- 9. října 2024 v 09:20
Ještě vlastně jsem zapomněl napsat podstatnou věc, co se mi na iNule líbí a nelíbí:
Líbí se mi odstavec "Návod k Yetiho šifrám" na stránkách hry. A nelíbí se mi, že až příliš často jdou skutečné šifry proti tomu, co je tam napsané.:-P- 9. října 2024 v 08:53
Dominiku, zajímavé otázky kladeš. Můj názor:
1. na iNulu chodím proto, že je to šifrovačka a je v Brně :-). Nevím jestli se tak podstatně liší od jiných her, abych musel specifikovat, proč zrovna iNula. Navíc teda letošní obtížnost není něco, co by bylo pravidlem. Minulý ročník myslím ukončilo hodně týmů tak s jedním deadem, a nějaký Covidový ročník mám v paměti, že jsem už někdy ve čtyři ráno seděl v cíli.2. nelíbí se mi, že občas jsou v šifrách podstatné chyby. Letošní PLAYFER nebo chyba v zadání poslední šifry v předposledním ročníku, která nás připravila tak o 15 míst v pořadí, jestli ne o vítězství. V zásadě bych nepotřeboval ani tu charaketristickou vlastnost iNuly - fyzikálně-chemické šifry (a teda zvlášť tu biologickou s usekanýma větvičkama). Ale tak jedna taková šifra za hru se zvládnout dá.3. Podle mě to jistý smysl má - týmy kratšiho doletu sice skoro nic nevyluští, ale zase skoro celou dobu _něco_ luští. Na jiné hře by po úvodní analýze seděly a čekaly na nápad nebo šly po pár hodinách domů. I my jsme v zásadě nakonec aspoň z půlky deadovali šifry ve chvíli, kdy už jsme aspoň tak 10 minut žádný nápad neměli. Možná to bludiště na jedničce bychom za další hodinu dali. No a sice se řekne "o pořadí na bedně rozhodne", ale reálně tohle znamená asi u třech dvojic týmů v letošním pořadí změnu o jedno místo. Nic co by stálo za řeč.- 8. října 2024 v 23:35
Monča (15let) si chtěla vyzkoušet svoji první noční šifrovačku. Tak jsme ji vzali. Snad na šifrovačky nezanevře. Letošní iNula byla brutal hardcore hra. Počasí bylo drsnější než jsme čekali. Podobně drsné a nemilosrdné byly i šifry, které od nás vyžadovaly víc, než jsme jim byli schopni dát. Nápovědy u 5,8,9 a 10 nám vůbec nepomohly a při pohledu na řešení (které jsem nejprve ani nechápal) nás vedly zcela někam jinam. Spoléhalo se na to, že jsme si vše pečlivě prohlédli a nic nepřehlédli. Nemohla by nápověda upozornit i na věci, kterých jsme si měli všimnout? Občas jsme tupci :)
Monča s bráchou hru vzdali kolem 1:30. Ve třech jsme pokračovali až do 9 do rána, kdy nás opakovaně zesílený déšť a potřeba třetí záchrany po sobě přesvědčil, že spánek a sucho nám prospěje více než dokončení hry, ve které si nestojíme při vší bídě špatně.Šifry byly nápadité a dobře připravené, jen těžší než bych si jako hráč přál (myslím, že ani orgy pohled na více než z poloviny černou výsledovku nemůže těšit a přáli si něco jiného. Je mi jich líto). Nejvíce se nám líbila šifra 4, kterou bychom si sice více užili bez deště, ale to ovlivnit moc nejde (snad jen naší lepší připraveností na kruté počasí).Vím, že hra je připravována s láskou a má svůj chrakter. Proto na ni rád chodím. Nepotřeboval bych na ní sice bonusy, které většinou ignorujeme, ale beru je jako něco, co k iNule patří, i když nevím proč by tam měly vlastně být (testovat, zda týmy z hlavy znají nějakou reálii, se mi zdá vůči mimobrněnským týmům nefér - jsme brněnský tým. Tipovačka na rekord VC byla za mne mnohem lepší otázka). Bonusy nemusím, ale fyzikálně/chemická šifra je něco, bez čeho by pro mne iNula nebyla iNula. Letošní smradlavé zelí si zapamatuji (naštěstí jsme se ho zbavili už na dvojce :))Za rok přeji lepší počasí a těším se na startu! Díky za poctivě připravenou hru.- 8. října 2024 v 20:44
Taky děkuju za hru a těším se na další ročníky, ať už budou jakékoliv.
Mám tři otázky do pléna... a byl bych rád, kdyby na ně obpověděl i někdo z týmů aktuálně krátkého doletu.1. Co se mi na iNule líbí/proč na ní chodím?
2. Co se mi na iNule nelíbí (i když na ni chodím)?
3. Má aktuální systém hry smysl?---
Mé nevyžádané a čistě subjektivní odpovědi jsou takovéto :)
1. Šifry, které můžou být (vzhledem k systému nápověd/záchran) těžší/zhulenější/méně návodné než na jiných hrách. Letos jsem se tedy nabažil do systosti.
2. Herní systém, který mě od určitého okamžiku nutí dělat opak toho, co chci, tj. luštit šifry, a to ideálně bez nápovědy. Navíc na herní systém není spoleh - pamatuju si ročníky, kdy jsme před půlkou hry vzali taktický dead a pak jsme došli 4 hodiny před koncem hry, zatímco v posledních ročnících jsme dodriftovávali do cíle.
3.Za mě, pokud mám těžkou hru, tak ne - týmy krátkého doletu skoro nic nevyluští a jsou nuceny deadovat i šifry, které by měly šanci dát. Týmy dlouhého doletu vyluští o trochu víc, nicméně jsou nuceny deadovat i šifry, které by měly šanci dát. A pořadí na bedně rozhodne, kdo takticky deadne poslední šifru dřív. To už mi nějaká varianta systému z Krůty přijde smysluplnější.- 8. října 2024 v 17:42
Za mě taky díky za hru. Dlouho už jsem nebyl na tak drsné hře, jak počasím, tak šiframi. Osobně bych řekl, že většinou ty šifry měly super nápad a některé i super provedení, bohužel systém hry nás natolik tlačil kupředu, že jsem si to nějak nestíhal užít (což je v tomto týmu relativně smutné). Daleko víc by se mi líbilo, kdybych měl prostor si šifry doluštit dle svého uvážení a řídil se jen zavíračkou na nějakých stanovištích, kde to má reálně význam (tj. čeká tam org a ne desky v křoví). I tak jsem si hru nějakým zvráceným způsobem užil. Zároveň by mě trochu zajímalo, jaká je vlastně orgovská vize hry - byl jsem jen na pár ročnících a poslední dva mi přišlo, že se od určité části hry v relativně silném týmu jen vezeme na vlně helpů/deadů a nějak nevím, jestli je to tak dle orgů správně a tedy to mám za rok očekávat podobně nastavené jako teď, nebo bude pokus o zmírnění obtížnosti a třeba i méně tlaku do deadu...
- 8. října 2024 v 15:07
Já bych taky rád poděkoval. Ačkoliv jsem na trojce při zjištění, že v tom krásném počasí musíme obejít sto stromů, pochyboval o tom, jestli jsme se náhodou ráno neuhodil do hlavy, když jsem dnes hrát považoval za dobrý nápad, už v sobotu večer jsem měl pocit, že jsem si to vlastně užil. Už dlouho jsem nešel hru, kdy by byla takováhle kombinace nečasu a tuhých šifer, přesto jsme se s tím nějak popasovali a do cíle dorazili. Pobavilo mě, jak Yeti s úsměvem od ucha k uchu oznámil, že vyhlásí týmy, které měly čtyři a míň záchran.
Ovšem musím souhlasit s Yenyou, že někdy šifry potřebovaly ke svému prolomení něco, co z nich moc neplynulo. Jinak si myslím, že bez těchto kroků stranou, by všechno probíhalo bez větších zádrhelů. Ale co bych rozhodně chtěl, aby se změnilo, je timeout cookies pro přihlášení na web. Chtělo by to hodiny, ne desítky minut.- 7. října 2024 v 23:50
Díky za hru. I za opravu mého failu na posledním stanovišti, kdu jsem místo deadu klikl na vzdát hru. Z hlediska UI by možná bylo lepší vodit neschopné hráče za ručičku ještě víc, a dát jim třeba opsat text "skutečně chci vzdát hru". Protože to že kliknu o kus vedle, vím že má následovat potvrzovací tlačítko, tak na ně už bez čtení kliknu taky, je asi vlastnost systému.
Ale vážně. Přijde mi to jako zajímavý koncept, jak nechat hráče vyluštit aspoň začátek každé šifry. Potud dobrý. Faktor náhody do toho vnese to, jak brzo tým zvolí dead a získá tím pár minut času pro další stanoviště. Ale negativní stránka věci je, že i po přečtení autorských řešení jsou některé šifry ve stylu "slepé následování neověřitelného nápadu, což je škaredé". Kdyby to bylo jen těžké a my jsme na to nepřišli, tak OK, jsme holt blbí. Ale toto mi spíš příšlo jako "proveďte prohledávání celého stavového prostoru, a kdo dřív natrefí na řešení, ten vyhrál". Značná část šifer obsahovala krok, který byl úplně arbitrární a nijak ze zadání neplynul.- 6. října 2024 v 13:50
Organizátoři, mockrát díky za hru!
Podrobnější komentář jsem napsal v diskuzi pod tabulkou s pořadím, protože vzniknal při pohledu na ni. Takže sem už dávám jen tento slovní link.Tak zase za rok! :-)- 6. října 2024 v 11:06
Orgové, díky za hru. Letos to pro nás byl spíš survivor než šifrovací hra, ale to nevadí, zážitky mají být hlavně intenzivní. Takže já jsem se z letošní iNuly vrátil s tím, že dokážu přežít celonoční déšť, který mi promočil náhradní oblečení už v batohu. Ale tyhle faktory jste samozřejmě neměli v moci.
Co se týče hry samotné, že byla obtížnost přestřelená asi ani nemusím psát :) Je to pro "užití si" hry škoda, protože to třeba vede k tomu, že vás neustále ženou zavíračky, jste nucení deadovat rozluštěné vícekrokové šifry a tak. My jsme kvůli tomu málem skončili ve třetině hry, takže díky, že jste nás nechali zadat kód a vzít dead na pětce, kterou jsme před zavíračkou nestihli. Zpětně viděno jsme měli štěstí na to, že když už jsme se někde rozhodli strategicky brzo deadnout, tak to byla většinou těžká šifra.Nejvíc si asi budu pamatovat luštění šifer 2 a 4. Dvojku, protože potírání šifry zelím jsme očekávali od momentu, kdy jsme jej dostali. A čtyřku, protože jsme se s ní rozhodli přesunout kilometr pod přístřešek u Helenčiny studánky, stříška narozdíl od předchozího improvizovaného přístřešku z plachty neprotékala, najedli jsme se, u vystřihování střepů si pouštěli operu o bábě pod kořenem a šifra byla nakonec moc pěkná. Víc jestě napíšu k šifrám.Ještě jednou díky a doufám, že příští ročník bude po dlouhé době zase mírnější než ten předchozí :)- 28. září 2024 v 13:09
Tým nalezen.
- 26. září 2024 v 09:17
Stále hledám tým...
- 18. září 2024 v 13:35
Nepotřebuje nějaký tým doplnit na iNulu o jednoho staršího člena? Na jiné hry chodívám s týmem JTHTN a mám už za sebou slušnou řádku her. Kolik toho vyluštím nevím, ale mohu alespoň podávat pastelky a na stanovištích rozkládat karimatku.
Kdyžtak mi napište na irtaxine na gmailu. Díky.Ti- 11. září 2024 v 16:41
Díky za informaci, už není třeba. Kamarádi se nakonec rozhodli jinak.
- 10. září 2024 v 15:37
Ti: S terénním bych řekl ‚v zásadě sjízdná‘. Většina trasy je OK. Je pár míst, kde to kočárek bude muset brát trochu okolo, zatímco někoho pošlete azimutem na stanoviště. Mohou se vyskytnout prudší sestupy a výstupy. V jednom místě si popravdě úplně nepamatuji, jak celý úsek vypadá. Možná se tam podívám o weekendu…
Když to shrnu, tak si myslím, že bychom to projeli, ale kočárek-friendly trasa to není. Pokusím se ty nejvíc unfriendly úseky ještě zhodnotit.- 10. září 2024 v 12:26
Je trasa sjízdná s kočárkem?
- 9. září 2024 v 22:35
Ahoj, na týhle šifrovačce jsem jako z mála ještě nikdy nebyl, a rád bych ji vyzkoušel! Pokud máte místo v týmu pro středně pokročilého luštitele, prosím ozvěte se :) Díky, Petr, můj email je svope @ email . cz
- 25. srpna 2024 v 18:47
Dominik: Ukazuje se, že doplnění libovolné drobnosti, které nebyla na 0.I, dokážu zprasit tak, že to něco rozbije. Registrace by měla opět fungovat.
Díky za upozornění. Tohle byl obzvlášť zákeřný bug, protože registrace fungovala pro první dva týmy.- 21. srpna 2024 v 14:36
Zdar,
nedaří se mi registrovat - hlásí to chybu při zápisu do databáze.
Standardně bych asi posílal printscreen na orgský mail, ten ale nejsem schopen na stránkách dohledat.D.- 24. května 2024 v 08:41
Opraveno, díky za upozornění.
- 13. května 2024 v 11:29
V Title stránky je stále uvedeno "0.I"