Rady
Mapy
Mapa Geodézie On Line 85 Okolí Brna – Tišnovsko, 1 : 25 000, vydání 2014.
Mapa města pokrývající celé území Brna se zastávkami MHD nebo alternativa v podobě chytrého telefonu s mapovou aplikací.
Doporučená mapa je nezbytná k interpretaci řešení šifer. Ale kromě ní si vezměte libovolné jiné mapy, plány, schémata, náčrty, cestovatelské příručky, vyobrazení hvězdné oblohy, globusy, kompasy, buzoly, zmagnetované jehly, sextanty, oktanty, GPS, BDS, DORIS, GLONASS, Galileo, mraveniště, kostely, hodinky, stromy porostlé lišejníkem, skákající lišky a cokoli jiného, co si myslíte, že vám pomůže v orientaci a navigaci.
Doporučené vybavení
- světlo na celou noc – alespoň 2 svítilny s dlouhou výdrží a dosvitem
- papíry, psací potřeby, tvrdá podložka
- nůžky nebo řezák, pravítko
- široká izolepa
- mapa České republiky
- slovník brněnského hantecu, či přístup k němu, eventuálně jeho aktivní znalost
- šifrovací pomůcky
- mobilní telefony (s registrovanými telefonními čísly) pro případnou komunikaci s organizátory.
- 24-hodinová jízdenka IDS-JMK pro zóny 100+101 za 90 Kč. Celodenní jízdenka se letos podle nás pravdědobně nevyplatí.
- každopádně jízdenky k dopravě na start a z cíle.
- a pamatujte, že v sobotu můžou jezdit na jednu celodenní jízdenku (v zónách 100+101) 2 osoby.
Další věci, co se mohou hodit
- I když začátkem října bývá ještě pěkné počasí, pamatujte na dobré (nejlépe vícevrstvé) oblečení na dlouhou noc, dobré boty a také vybavení do deště (hra se koná i kdyby tragače padaly).
- Něco na sezení, třeba karimatku, rybářskou stoličku nebo gauč.
- Jídlo a pití na až 20 hodin fyzické a psychické zátěže; nezapomeňte ani na sladkosti a termosku s něčím teplým. Nápoje ‚‚zahřívající zevnitř‘‘ nelze univerzálně doporučit, to ovšem neznamená, že vám nemohou být na některém stanovišti nabídnuty…
- Hodit se může i buzola, úhloměr, kružítko, nit, špejle, špendlík či jehla, atp.
- Může se vám hodit digitální fotoaparát, třeba se budete chtít pochlubit, jak vám to luštění šlo, někdy může být výhodné zdokumentovat stanoviště či výchozí zadání šifry.
- Pokud nemáte nafukovací hlavu, jistě využijete rozum do kapsy, matematické, fyzikální a chemické tabulky, tabulku znaků azbuky, řecké abecedy, vlajkové abecedy, sánskrtu, braillova písma, semaforové abecedy, morseovky, čínského obrázkového písma, znaků ASCII, hieroglyfů, ..., nebo i něco méně skladného (jako třeba Ottův slovník naučný nebo Květenu ČR 1–8), ale to už je na vás.
- Samozřejmostí je občanský průkaz, kartička pojištěnce a základní materiál pro poskytnutí první pomoci.
Další doporučení
Znovu připomínáme všem týmům dodržování pravidel hry a hlavně nutnost ochrany vlastního zdraví – silnice přecházejte pouze na přechodech pro chodce, ve městě jezdí spoustu dopravních prostředků, kterým je třeba se vyhnout. Myslete na to!
Neváhejte se zeptat kolemjdoucích, pokud nějakou informaci nevíte – za zeptání nic nedáte. Toto pomůže hlavně u vědomostních otázek, případně pokud nevíte, jak se někam dostat.
Některé papíry, které obdržíte na začátku nebo během hry budou obsahovat nezašifrované pokyny, jak postupovat ve hře. Vždy lze jasně odlišit, co je šifra a v čem ji nemáte hledat.
Na (téměř) všechny šifry existují nápovědy a totální nápovědy (prozrazení dalšího stanoviště). To se odráží i v obtížnosti šifer, které bývají bez nápovědy v průměru obtížnější než na hrách, kde nápovědy nejsou. Nepočítejte s tím, že první polovina hry obsahuje pouze snadné šifry.
Nápovědy používejte po zvážení situace, rozhodují o vašem umístění.
Nápovědy (i totální) ale používejte zavčas. Nedojít do cíle je rozhodně překážkou dobrého umístění. Dostat se do vleku zavíracích dob stanovišť je navíc rána pro psychickou pohodu.
Smyslem hry není utrpení. Luštěte šifry, které vás baví a které si myslíte, že vyluštíte. Nebo alespoň jedno z toho. Rychlá identifikace šifry, kterou tak jako tak nevyluštíte, a použití nápovědy může být taktická výhoda.
Dobří stratégové mohou porazit mnohem lepší luštiče nezvládající nakládání s časem.
Šifry jsme se snažili udělat přiměřeně elegantní – to znamená, že správný způsob dešifrování by měl být ,,hezčí‘‘, než špatné, které vás napadnou. Jinak řečeno: až přijdete na správné řešení, budete si tím jisti. Často k řešení vede jednoduchá myšlenka, složitosti zkoušejte až po vyzkoušení jednoduchých a přirozených možností.
Nikdy se nevzdávejte – zkoušejte stále nové nápady a postupy. Nevzdávejte se, ani když máte málo času, po těžké šifře často následuje lehká, kterou vyřešíte rychle, a času budete mít zase dost.
Návod k Yetiho šifrám
Názory organizátorů šifrovacích her na to, co může být šifra, kde může být šifra, v čem může být šifra a jak má vypadat šifra, se dost liší. Abyste netápali a nesnažili se řešit věci, které nejsou šifry, přinášíme zde přehled vybraných oblíbených a neoblíbených vlastností šifer jejich hlavního tvůrce na iNule:
- Šifra je šifra. Na šifře je vždy něco k luštění.
- Když něco dostanu jako zadání šifry Š, je to zadání šifry Š a mám to luštit.
- Když něco nedostanu jako zadání šifry, tak to není šifra. Může to obsahovat instrukce, faktické informace, referenční data, upřesnění a vodítka k šifře, ale není na tom nic k luštění.
- Když se o nějaké věci píše v instrukcích, že v tom není šifra, tak tato věc není šifra. Dokonce i kdybych vymyslel pěkný způsob, jak by tam šifra mohla být. A kdybych dokázal získat druhou stejnou věc, taky v ní není šifra, protože by pak byla šifra i v té první věci.
- Šifry, které jsou si vlastním klíčem nebo svůj princip používají samy na sebe, jsou pěkné.
- Šifry, které využívají běžný prvek či postup, ale vyžadují vybočit ze zaběhaných kolejí, jsou pěkné.
- Šifry, u nichž není nejdřív vůbec zjevné, co jsou vlastně jejich prvky a co s nimi máme dělat, ale přesto je lze analyzovat, jsou pěkné.
- Analytické šifry jsou pěkné.
- Šifry, ve kterých se postupně vyjevují nové souvislosti, jsou pěkné.
- Zvrácené šifry jsou pěkné, jsou-li současně logické.
- Šifry vyžadující znalost pravidel nějaké hry nebo sportu, která zná každý jinak (což jsou všechny hry a všechny sporty), jsou škaredé.
- Šifry vyžadující googlení nebo encyklopedické znalosti jsou škaredé.
- Šifry vyžadující pouze neověřitelný nápad a jeho slepé následování jsou škaredé.
- Šifry, které vyžadují kreativní interpretaci pravidel nebo jdou jiným způsobem proti ‚‚Máte-li sebemenší pochybnost, zda je něco fér, tak to fér není a nedělejte to,‘‘ jsou čiré zlo.
Několik rad na závěr
Na závěr přikládáme rady z šifrového manuálu, část je převzata z oficiálního manuálu Tmou – vřele doporučujeme prostudovat. Tak si to přečtěte, vytiskněte, vezměte. Šifry samozřejmě ale musí být i originální, takže na většinu s títo seznamem nevyzrajete, ale těch několik rychle objevených souvislostí stojí za to.- šifry řeš na sluníčku je-li, ne v chladu a vlhku
- lepší je o všech poznatcích hned psát poznámky než mluvit a nic nedělat
- brainstorming – každý chrlí nápady, co by to mohlo být
- zpětné inženýrství – odhadování, jak lze v šifře zakódovat tajenku
- tvoří to skupinky o 1 až 4 znacích … morseovka
- je tam něco, co může mít dvě vlastnosti (plus třetí vlastnost je oddělení písmen)… morseovka
- je tam určitých objektů zhruba 26 … písmena abecedy
- rozličná četnost symbolů … písmena abecedy
- frekvence písmen odpovídající češtině … transpozice (posunutí v abecedě)
- pozor na trojské koně (tváří se to jako něco jiného)
- nic z předchozího … může být grafická šifra – zkus v tom uvidět obrázek / text / morseovku
- nepatří k této šifře některá nápověda?
- nestříhej, dokud si nejsi jistý, co a jak máš stříhat
- zkus odhadnout výsledek (podle předchozí trasy hry, zajímavých míst kolem,…)
- pořádně si přečti zadání
- zkus použít jméno hry, okolí místa, morseovku
- použij čtverečkovaný papír
- využíváš opravdu všechny informace?
- rozptyl se, ať přijdeš na jiné myšlenky, zaběhej si v okolí, vyprávěj vtipy
- ještě jednou zkus morseovku, bývá v různých podobách skoro v každé hře
- ještě odhaduj výsledek
- oběhej všechna zajímavá místa v rozumném okruhu
- Pokud v šifře vyjde něco jako TURISTICKA ZLUTA ZNACKA, nemusí to nutně znamenat, že máte oběhat všechny turistické žluté značky
- NIKDY SE NEVZDÁVEJ!!!