Rady

Co s sebou

Mapy

Doporučená mapa, se kterou lze správně interpretovat řešení šifer, je stejná jako loni (a je určitě k dostání v prodejně Freytag & Berndt na Kobližné):

Brno 1:16000 Freytag & Berndt 2016

BRNO, okolí Brna 1 : 16 000 Freytag & Berndt, ISBN 978-80-7224-087-6 vydání 2016/2017

Jinou mapu nepotřebujete nutně, ale může se hodit terénní mapa pokrývající severovýchodní okolí Brna. Například mapa Geodézie On Line Moravský kras 1:25 000, která se letos používala na PalapeliNaPALMně.

Vybavení

Kdo nemáte šalinkartu:

Další věci, co se mohou hodit

Další doporučení a rady

Před hrou si prostudujte Jak hrát na stránkách sifrovacky.cz, manuál Tmou, případně šifry z minulých ročníků.

Některé papíry, které obdržíte na začátku nebo během hry budou obsahovat nezašifrované pokyny, jak postupovat ve hře. Vždy lze jasně odlišit, co je šifra a v čem ji nemáte hledat.

Jelikož jsou na všechno nápovědy, iNulí šifry bývají bez nápovědy v průměru o něco obtížnější než na hrách, kde nápovědy nejsou. Nepočítejte s tím, že první polovina hry obsahuje pouze snadné šifry.

Nápovědy používejte po zvážení situace, rozhodují o vašem umístění.

Nápovědy (i totální) ale používejte zavčas. Nedojít do cíle je rozhodně překážkou dobrého umístění. Dostat se do vleku zavíracích dob stanovišť je navíc rána pro psychickou pohodu.

Smyslem hry není utrpení. Luštěte šifry, které vás baví a které si myslíte, že vyluštíte. Nebo alespoň jedno z toho. Rychlá identifikace šifry, kterou tak jako tak nevyluštíte, a použití nápovědy může být taktická výhoda.

Dobří stratégové mohou porazit mnohem lepší luštiče nezvládající nakládání s časem.

Šifry jsme se snažili udělat přiměřeně elegantní – to znamená, že správný způsob dešifrování by měl být ,,hezčí‘‘, než špatné, které vás napadnou. Jinak řečeno: až přijdete na správné řešení, budete si tím jisti. Často k řešení vede jednoduchá myšlenka, složitosti zkoušejte až po vyzkoušení jednoduchých a přirozených možností.

Nikdy se nevzdávejte – zkoušejte stále nové nápady a postupy. Nevzdávejte se, ani když máte málo času, po těžké šifře může následovat lehká, kterou vyřešíte rychle, a času budete mít zase dost.

Pokud vyjde něco jako TURISTICKA ZLUTA ZNACKA, nejspíš to neznamená, že máte oběhat všechny turistické žluté značky

Neváhejte se zeptat kolemjdoucích, pokud nějakou informaci nevíte – za zeptání nic nedáte. Toto pomůže hlavně u vědomostních otázek, případně pokud nevíte, jak se někam dostat.

Nepřebíhejte železniční koleje, silnice přecházejte pouze na přechodech pro chodce, ve městě jezdí spoustu dopravních prostředků, kterým je třeba se vyhnout. Myslete na to!

Návod k Yetiho šifrám

Názory organizátorů šifrovacích her na to, co může být šifra, kde může být šifra, v čem může být šifra a jak má vypadat šifra, se dost liší. Abyste netápali a nesnažili se řešit věci, které nejsou šifry, přinášíme zde přehled vybraných oblíbených a neoblíbených vlastností šifer jejich hlavního tvůrce na iNule: