Šifra číslo 8, vysílač Hády
Autor šifry: Jura
Nápověda
Použij abecední přiřazení písmen vojenské aliance.
První za vchodem je P; dál už snadno projdeš krychlí.
Slova ti řeknou, které místnosti jsou právě důležité.
Odstavců když využiješ, postav se před dům a čti.
Řešení
Nejprve sestavíme dům. Jistým vodítkem může být zmínka o symetrii. Ale můžeme dům sestavit i dle popisu průchodu jednotlivými místnostmi. Jak text uvádí, je jedno, jak se jednotka prostoru jmenuje. V textu také vyčteme zmínku o zajímavém počtu těchto jednotek. Postupně tedy procházíme jednotlivé části domu a přiřadíme jim písmeno abecedy, jelikož každá tato část odkazuje svým popisem na anglickou leteckou hláskovací abecedu. Postupujeme tedy dle žebříků, otáčíme se dle instrukcí, občas využijeme toho, že okolí určuje unikátnost dalšího postupu a sestavíme dům ve tvaru krychle. Místností je 27, z toho poslední je dle popisu prázdná (tedy např. mezera). Máme tedy krychli 3×3×3, kde každá z krychliček má přiřazené písmeno.
Zajisté jsme si také všimli, že postupně zapisujeme písmena PRVNISLOADTCU. Je to trochu hůře čitelná mezitajenka, která upozorňuje na první slova odstavců. Vzhledem k tomu, že každé písmeno zapisujeme při průchodu jen jednou, nemohou se písmena opakovat ani v mezitajence. Ale k dalšímu postupu nám stačí i její část, která je zřejmá, tedy PRVNI, případně PRVNI SLOVA.
Podíváme se tedy na první slova odstavců. Odstavce jsou rozděleny větší mezerou na dvě části, z nichž první obsahuje jasnou instrukci pro práci s druhou sadou prvních slov, a to ‚Zapněte světla těchto pokojů‘. Z textu víme, že dům je průhledný a že pro čtení tajenky máme stát před vchodem do domu. Rozsvítíme tedy vždy ty pokoje, které jsou obsaženy v prvních slovech odstavců (sloupce, Icarus, vyzuj, …). Proto se také v těchto slovech neopakují písmena.
Pokud máme vše správně, tak se nám při pohledu na dům z ‚přední‘ strany v pomyslném rastru 3×3 rozsvítí vždy jedno písmeno. Čteme postupně MALYLESIK, což je název nedaleké studánky a poloha dalšího stanoviště.
Nálepkovník
Tým: Zakysnutí hrošíci
Čas: 23:40
N/Z: 1/0
Tým: voy-a-ger
Čas: 00:28
N/Z: 1/1
Tým: Žádný hroty!
Čas: 00:30
N/Z: 2/1
Tým: Mostíci
Čas: 00:56
N/Z: 1/0
Tým: Do lesíčka na sekanou
Čas: 01:02
N/Z: 2/0
Tým: Přizdi
Čas: 01:29
N/Z: 1/0
Tým: MurmaŇi
Čas: 01:46
N/Z: 6/5
Tým: iTým
Čas: 01:51
N/Z: 1/0
Tým: Nejostřejší tužky v penálu
Čas: 01:56
N/Z: 3/1
Tým: Just Karel
Čas: 01:56
N/Z: 6/4
Tým: LEGOutschen turisten
Čas: 01:58
N/Z: 5/2
Tým: Pralinky zvlášť
Čas: 02:15
N/Z: 2/0
Tým: Potkali se tři
Čas: 02:25
N/Z: 5/2
Tým: Buridanův osel
Čas: 02:31
N/Z: 3/1
Tým: TSUNAVLNAMI
Čas: 02:34
N/Z: 5/1
Tým: žufouni
Čas: 02:37
N/Z: 6/5
Tým: SULTÁNISTÁN
Čas: 02:42
N/Z: 5/2
Tým: Qapem Qítězství
Čas: 02:47
N/Z: 3/1
Tým: Antropoid
Čas: 02:55
N/Z: 6/2
Tým: Letní Me2di
Čas: 02:56
N/Z: 6/3
Tým: Quo Vadis
Čas: 02:59
N/Z: 7/5
Tým: Ptáci na tahu
Čas: 03:11
N/Z: 7/5
Tým: Morek Dvorek
Čas: 03:13
N/Z: 7/5
Tým: Katastrof technik
Čas: 03:27
N/Z: 2/1
Diskuse
- 8. října 2025 v 07:51
Hláskovácí abecedu máme od NATO, ne od TMOU. Ti ji jen shodou okolností použili – jako už spousta jiných her. Je to standardní pomůckové kódování.
- 7. října 2025 v 19:49
Hurá, textovka! Trochu zkažená fonetickou abecedou z kvalifikace TMOU, ale princip popisu objektu takový mile iNulí a dobře se potvrzující. Pěkná šifra.
- 5. října 2025 v 21:25
Naše třetí a docela nečekaná krize. Jasně, kostka 3x3, opísmenkujeme a něco uvidíme. Problém byl v tom, že pro nás chodby byly štěrbiny mezi dílky Rubokovy kostky a dílky pak byly místnostmi. A ono to skoro dávalo smysl, takže jsme jen ladili pravidla a autorské chápání "za rohem", "čelem vzad", "na konci chodby", apod.
Nápověda nám s chodbičkami sice nijak nepomohla, ale aspoň nás navedla na konkrétní podobu posledního kroku a časem jsme to nějak utloukli. Ale teda bolelo to a mám z toho pocit, že rozlišování chodeb a místností je v zadání jaksi navíc.