Šifra číslo 10, Bunkr Podzimní
Autor šifry: Yeti
Nápověda
Toto je nápověda na hlavní šifru i šifřicky. Šifřicky existují následující: anagramová porucha, binární rotomřížka, nezdravé rébusy, nula-jedna-dva, osm bodů na obvodu, slepá těžiště, součty a součiny, výlet po Polsku, zkra mors symb, zvířata vejpůl.
Řešení
Šifra jsou tři sekvence obrázků o různých délkách, které jsou zhruba pojmenovatelné – některé řady lépe (nápoje), některé středně (dlouhé věci), jiné nejasně (emoji). Šifra upozorňuje, že zjistit jen z toho polohu dalšího stanoviště nebude asi snadné. Můžeme luštit šifřičky a krmit jimi DEBILa, který nám něco poví. Tak nějaké vyluštíme.
Šifřičky se řešily takto:
- Bioinformatika – Podle informatiky v názvu čekáme jedničky a nuly. Což by mohly být kulaté a ostré okvětní plátky. Kromě nich jsou tam nějaké potrhané a ty jsou každý jinak dlouhý; nejdelší je na vyznačené posici. A máme nějak otáčet. Použijeme kytičku jako šifrovací mřížku, kdy na vyznačenou posici otáčíme postupně utržené plátky, které padnou na nějaké jedničky a nuly (na původní kytičce), které ve stejném pořadí velikostí čteme. Postup se potvrzuje tím, že šifrovací mřížka je platná, tj. každý 0/1 plátek použijeme právě jednou. Dostáváme heslo TARIF.
- Jatka – Když pojmenujeme obrázky, zjistíme, že na vyznačenou posici mezi nimi se dá vždy doplnit písmeno, aby spolu s koncem prvního a začátkem druhého obrázku daly dohromady pětipísmenný název zvířete (PANDA, ŠTIKA, KOČKA, HYENA, LEMUR a PRASE). Doplněná písmena dávají heslo NIČEMA.
- Osa zla – Rébusy jsou nějaké zlé věci. Konkrétně jsou to nemoci: k-A-šel, malá-rie, zimní-Cé, M-or, z-Á-nět. Důležitá je osa zla, tedy prosřední písmena, kde čteme heslo ŠANON.
- Degenerovaná – První písmeno A v trojicích písmen A-H je zvýrazněné a přilepené víc k rohu útvaru. Mohlo by označovat ten roh. Pak dává smysl popsat i další vrcholy zbývajícími písmeny B–H. To jde snadno, když je píšeme pravidelně, tedy i na středy dlouhých stran. Trojice pak kreslí v semaforové abecedě heslo SKOLACKA.
- Kaňky – Vypadá to jako Braillovo písmo, bude to Braillovo písmo. Černé kruhy jsou různých velikosti podle toho, kolik je v písmenu výstupků. Poloha je dána jejich těžištěm. S vyřešením mírné nejednoznačnosti (nelze rozlišit M a H) čteme heslo MONARCHA.
- Třik čtyř písm – Třikrát čtyři písmena? Autologismus v názvu navádí na to, že máme tři slova, z nichž se vždy vzala první čtyři písmena, a potřebujeme je v řetězci roztřídit. Obsahuje dvanáct různých písmen, takže to dává smysl. Když dlouhý řetězec roztřídíme na tři kategorie, co budeme číst? Morseovu abecedu. Slova by s ní proto měla nějak soviset. S touto úvahou identifikujeme ČÁRKu, PUNTík a DĚLÍtko a přečteme heslo CYKLOIDA.
- Matematická – Čísla se vyskytují v různých symetrických konfiguracích. Často vidíme dvojice. Když začneme ta stejná v symetrických konfiruacích spojovat, dostaneme symboly + a ×. Získanou operaci s čísly provedeme a výsledky převedeme na písmena, čímž dostaneme heslo HELIOSTAT.
- Špatné kresby – Když kresby pojmenujeme a na výsledek chvíli zíráme, všimneme si, že levá a pravá skupina jsou anagramy. Ovšem vždy s jedním písmenem odlišným, například OMEGA a MANGO, kde OMEGA má E, kdežto MANGO N. Přeškrtnuté kresby nalevo obsahují špatná písmena, zato udávají řazení. Kresby napravo obsahují správná písmena, ovšem bez pořadí. Přiřazením čteme heslo LAZEBNÍK.
- EGKOSU – Tři zubaté čáry se klikatí a vyměňují se na třech posicích. Nejlépe bychom chtěli v rámečku něco číst vertikálně v místě společných zlomů čar. A když jsou tři, tak v trojkové soustavě. Proč jsou název písmena EGKOSU (řazená zjevně abecedně)? Jsou to právě ta písmena, která mají každou cifru 0, 1 a 2 právě jednou. Napíšeme si proto 0, 1 a 2 nahoru nad rámeček a sledujeme, kam se která přesouvá. Tím dostaneme heslo USKOK.
- Písmena – Tabulka je 3 × 9 a obsahuje nepřerušenou řadu písmen A–M. Ta proto zřejmě udávají pořadí, ve kterém z tabulky čteme. A co je tabulka 3 × 9? Polský kříž. Přečteme z něj heslo PAMFLET.
Po vyluštění nějakých šifřiček zjistíme, že DEBIL prostě říká bez ladu a skladu názvy obrázků. Zjevná pravidelnost je v tom, jak se která řada pojmenovává. Emoji jako názvy emocí/pocitů (despekt, radost, úzkost, úžas, vyčerpání, vztek, zklamání), nápoje lidově (energeťak, kofča, limča, mlíko, pívo, svařák, šáňo) a dlouhé věci v množném čísle (motouzy, nitě, řemínky, řetízky, šňůry, struny), což plyne i z obrázků, kde jsou po dvojicích. Kromě toho si můžeme všimnout – ať už vlastním pojmenováním nebo s pomocí DEBILa – že každá řada je podle abecedy.
Jak z toho celého ale dostaneme, kam máme jít? Pokud jsme DEBILa nakrmili aspoň šesti šifřičkami, dává další slova dost často, abychom si všimli, že v každé řadě je jeden obrázek, který DEBIL ne a ne pojmenovat. Že mlčí právě o obrázcích popisující další stanoviště, potvrzují i instrukce k DEBILovi. Ty nás nabádají, abychom nečekali, že nám jeho polohu řekne. Říká tedy věci, které další stanoviště nejsou. Jsme-li v luštění šifřiček marní, můžeme alespoň udělat úvahu, že další stanoviště dostaneme po správném pojmenování nějakých obrázků – a haluzit v mapě. Ideálně kombinujeme obojí.
Zjistíme tak, že obrázky STUD–KAFE–LANKA popisují studánku Kafélanka nedaleko. A jsou to právě ty, které o kterých DEBIL zarytě mlčí.
Statistika šifřiček
Název | Vyluštěna |
---|---|
Špatné kresby | 19× |
Písmena | 16× |
Jatka | 15× |
Kaňky | 14× |
EGKOSU | 14× |
Matematická | 11× |
Degenerovaná | 9× |
Třik čtyř písm | 5× |
Osa zla | 3× |
Bioinformatika | 0× |
Nálepkovník
Tým: Zakysnutí hrošíci
Čas: 02:49
N/Z: 2/0
Tým: Přizdi
Čas: 04:26
N/Z: 1/0
Tým: LEGOutschen turisten
Čas: 04:34
N/Z: 6/3
Tým: Žádný hroty!
Čas: 04:35
N/Z: 3/2
Tým: voy-a-ger
Čas: 04:36
N/Z: 2/1
Tým: Mostíci
Čas: 05:02
N/Z: 2/1
Tým: Do lesíčka na sekanou
Čas: 05:05
N/Z: 3/0
Tým: iTým
Čas: 05:16
N/Z: 1/0
Tým: Pralinky zvlášť
Čas: 05:50
N/Z: 3/0
Tým: Potkali se tři
Čas: 05:51
N/Z: 7/3
Tým: Morek Dvorek
Čas: 05:56
N/Z: 9/7
Tým: Qapem Qítězství
Čas: 06:13
N/Z: 5/3
Tým: žufouni
Čas: 06:14
N/Z: 8/6
Tým: Antropoid
Čas: 06:15
N/Z: 8/4
Tým: MurmaŇi
Čas: 06:21
N/Z: 8/6
Tým: Buridanův osel
Čas: 06:36
N/Z: 5/2
Tým: SULTÁNISTÁN
Čas: 06:36
N/Z: 7/3
Tým: Nejostřejší tužky v penálu
Čas: 06:39
N/Z: 4/1
Tým: TSUNAVLNAMI
Čas: 06:48
N/Z: 7/3
Tým: Ptáci na tahu
Čas: 06:52
N/Z: 9/7
Tým: Katastrof technik
Čas: 07:15
N/Z: 4/3
Tým: Letní Me2di
Čas: 07:31
N/Z: 8/5
Diskuse
- 7. října 2025 v 20:08
Tohle byl balzám na tu minulou zhulenost. Byli už jsme na místě, protože při přesunu proti trudnomyslnosti jsme našli luštící týmy. Malé šifřičky padaly jako mouchy, mezitím jsme paralelně pracovali na hlavní šifře. Nakonec se všechno hezky potvrdilo a ještě nám jel autobus. Fajné!
- 7. října 2025 v 10:16
Hlavní šifra vyluštěna autorsky (tj. víme co s tím, hledáme studánku, která má jeden ze 4 možných názvů)
Šifřičky zabraly mnohem víc - hlavně kvůli tomu, že tým usínal, mrznul a Ondra radši odběhl počítat lávku.
- 6. října 2025 v 13:01
Tady jsme skončili na diakritice - některé názvy obrázků od Debila byli se špatnou diakritikou. A stejně tak nápověda pak byla: "Toto je nápověda na hlavní šifru i šifřicky. Šifřicky existují následující" - kde slovo šifřičky bylo dvakrát napsáno bez háčku nad c. Což jsme si říkali, že už nemůže být náhoda a upnuli jsme se na to.
A byla. (Totálkovali jsme to)
- 6. října 2025 v 12:50
Sifricky velmi bavili, hlavna sifra menej. Zachranil nas pohlad do mapy (autorske riesenie sme vymysleli az na presune)
- 6. října 2025 v 09:31
Docela rychle padlo dost šifřiček, aby se ukecanost DEBILa dostala pod minutu (já kecal pořád). Stejně mi přišlo, že nás záchranila znalost okolí, protože DEBIL se často opakoval a studánka byla dost daleko.
- 5. října 2025 v 21:34
Tady nás dohnala zima. Když jsme po 15 minutách luštění neměli ani jednu šifřičku, vzali jsme okamžitě nápovědu a díky tomu jsme se začali hýbat kupředu. Sice pomalu, ale už jsme viděli světlo na konci tunelu.
Osobně tyhle hřičky se zamlženými pokyny kurzívou jako hráč moc nevyhledávám, ale chápu organizátorské nutkání je zařazovat.
- 5. října 2025 v 16:55
Luštění šifřiček na tomto stanovišti pro mě byla asi nejzábavnější část hry. Fakt moc pěkné (i esteticky). Ale u hlavní šifry jsme vůbec nevěděli, co máme dělat. Dost mě mátla ta divná pojmenování – třeba pívo, energeťak vypadaly jak morseovka (N, H). Pomocí provazů jsme zas chtěli něco symbolicky svazovat. Nebo všechno abecedně seřadit do jedné řady a přečíst nějakým ternárním kódováním. Nebo přidat tři pojmenování pro skupiny a tím dostat 26 prvků. Všechno bylo úplně mimo, ani na chvíli nás nenapadlo kouknout do mapy. Přijde mi, že tohle šlo prostě nejlíp luštit pohledem do mapy a ignorací šifřiček a debila. Líbí se mi slovní hříčka, ale nelíbí se mi její zužitkování. Emoce: vyčerpání (z dalšího deadu).