Šifra číslo 10, Bunkr Podzimní

Autor šifry: Yeti

Nápověda

Toto je nápověda na hlavní šifru i šifřicky. Šifřicky existují následující: anagramová porucha, binární rotomřížka, nezdravé rébusy, nula-jedna-dva, osm bodů na obvodu, slepá těžiště, součty a součiny, výlet po Polsku, zkra mors symb, zvířata vejpůl.

Řešení

Šifra jsou tři sekvence obrázků o různých délkách, které jsou zhruba pojmenovatelné – některé řady lépe (nápoje), některé středně (dlouhé věci), jiné nejasně (emoji). Šifra upozorňuje, že zjistit jen z toho polohu dalšího stanoviště nebude asi snadné. Můžeme luštit šifřičky a krmit jimi DEBILa, který nám něco poví. Tak nějaké vyluštíme.

Šifřičky se řešily takto:

Po vyluštění nějakých šifřiček zjistíme, že DEBIL prostě říká bez ladu a skladu názvy obrázků. Zjevná pravidelnost je v tom, jak se která řada pojmenovává. Emoji jako názvy emocí/pocitů (despekt, radost, úzkost, úžas, vyčerpání, vztek, zklamání), nápoje lidově (energeťak, kofča, limča, mlíko, pívo, svařák, šáňo) a dlouhé věci v množném čísle (motouzy, nitě, řemínky, řetízky, šňůry, struny), což plyne i z obrázků, kde jsou po dvojicích. Kromě toho si můžeme všimnout – ať už vlastním pojmenováním nebo s pomocí DEBILa – že každá řada je podle abecedy.

Jak z toho celého ale dostaneme, kam máme jít? Pokud jsme DEBILa nakrmili aspoň šesti šifřičkami, dává další slova dost často, abychom si všimli, že v každé řadě je jeden obrázek, který DEBIL ne a ne pojmenovat. Že mlčí právě o obrázcích popisující další stanoviště, potvrzují i instrukce k DEBILovi. Ty nás nabádají, abychom nečekali, že nám jeho polohu řekne. Říká tedy věci, které další stanoviště nejsou. Jsme-li v luštění šifřiček marní, můžeme alespoň udělat úvahu, že další stanoviště dostaneme po správném pojmenování nějakých obrázků – a haluzit v mapě. Ideálně kombinujeme obojí.

Zjistíme tak, že obrázky STUD–KAFE–LANKA popisují studánku Kafélanka nedaleko. A jsou to právě ty, které o kterých DEBIL zarytě mlčí.

Statistika šifřiček
NázevVyluštěna
Špatné kresby19×
Písmena16×
Jatka15×
Kaňky14×
EGKOSU14×
Matematická11×
Degenerovaná
Třik čtyř písm
Osa zla
Bioinformatika
Nálepkovník

Tým: Zakysnutí hrošíci

Čas: 02:49

N/Z: 2/0

Tým: Přizdi

Čas: 04:26

N/Z: 1/0

Tým: LEGOutschen turisten

Čas: 04:34

N/Z: 6/3

Tým: Žádný hroty!

Čas: 04:35

N/Z: 3/2

Tým: voy-a-ger

Čas: 04:36

N/Z: 2/1

Tým: Mostíci

Čas: 05:02

N/Z: 2/1

Tým: Do lesíčka na sekanou

Čas: 05:05

N/Z: 3/0

Tým: iTým

Čas: 05:16

N/Z: 1/0

Tým: Pralinky zvlášť

Čas: 05:50

N/Z: 3/0

Tým: Potkali se tři

Čas: 05:51

N/Z: 7/3

Tým: Morek Dvorek

Čas: 05:56

N/Z: 9/7

Tým: Qapem Qítězství

Čas: 06:13

N/Z: 5/3

Tým: žufouni

Čas: 06:14

N/Z: 8/6

Tým: Antropoid

Čas: 06:15

N/Z: 8/4

Tým: MurmaŇi

Čas: 06:21

N/Z: 8/6

Tým: Buridanův osel

Čas: 06:36

N/Z: 5/2

Tým: SULTÁNISTÁN

Čas: 06:36

N/Z: 7/3

Tým: Nejostřejší tužky v penálu

Čas: 06:39

N/Z: 4/1

Tým: TSUNAVLNAMI

Čas: 06:48

N/Z: 7/3

Tým: Ptáci na tahu

Čas: 06:52

N/Z: 9/7

Tým: Katastrof technik

Čas: 07:15

N/Z: 4/3

Tým: Letní Me2di

Čas: 07:31

N/Z: 8/5

Diskuse

Autor*
Text příspěvku
Kontrolní otázka proti botům. Seřaďte sestupně číslice tohoto ročníku iNuly a roku konání. Všechny dohromady, včetně opakování.
Odpověď*
 
Petr (tým Mostíci) 7. října 2025 v 20:08

Tohle byl balzám na tu minulou zhulenost. Byli už jsme na místě, protože při přesunu proti trudnomyslnosti jsme našli luštící týmy. Malé šifřičky padaly jako mouchy, mezitím jsme paralelně pracovali na hlavní šifře. Nakonec se všechno hezky potvrdilo a ještě nám jel autobus. Fajné!

Dominik 7. října 2025 v 10:16

Hlavní šifra vyluštěna autorsky (tj. víme co s tím, hledáme studánku, která má jeden ze 4 možných názvů)

Šifřičky zabraly mnohem víc - hlavně kvůli tomu, že tým usínal, mrznul a Ondra radši odběhl počítat lávku.

Set 6. října 2025 v 13:01

Tady jsme skončili na diakritice - některé názvy obrázků od Debila byli se špatnou diakritikou. A stejně tak nápověda pak byla: "Toto je nápověda na hlavní šifru i šifřicky. Šifřicky existují následující" - kde slovo šifřičky bylo dvakrát napsáno bez háčku nad c. Což jsme si říkali, že už nemůže být náhoda a upnuli jsme se na to.

A byla. (Totálkovali jsme to)

Bebe (tým Nejostřejší tužky v penálu) 6. října 2025 v 12:50

Sifricky velmi bavili, hlavna sifra menej. Zachranil nas pohlad do mapy (autorske riesenie sme vymysleli az na presune)

Index 6. října 2025 v 09:31

Docela rychle padlo dost šifřiček, aby se ukecanost DEBILa dostala pod minutu (já kecal pořád). Stejně mi přišlo, že nás záchranila znalost okolí, protože DEBIL se často opakoval a studánka byla dost daleko.

Jiřík (tým Do lesíčka na sekanou) 5. října 2025 v 21:34

Tady nás dohnala zima. Když jsme po 15 minutách luštění neměli ani jednu šifřičku, vzali jsme okamžitě nápovědu a díky tomu jsme se začali hýbat kupředu. Sice pomalu, ale už jsme viděli světlo na konci tunelu.

Osobně tyhle hřičky se zamlženými pokyny kurzívou jako hráč moc nevyhledávám, ale chápu organizátorské nutkání je zařazovat.

Vašek (tým Katastrof technik) 5. října 2025 v 16:55

Luštění šifřiček na tomto stanovišti pro mě byla asi nejzábavnější část hry. Fakt moc pěkné (i esteticky). Ale u hlavní šifry jsme vůbec nevěděli, co máme dělat. Dost mě mátla ta divná pojmenování – třeba pívo, energeťak vypadaly jak morseovka (N, H). Pomocí provazů jsme zas chtěli něco symbolicky svazovat. Nebo všechno abecedně seřadit do jedné řady a přečíst nějakým ternárním kódováním. Nebo přidat tři pojmenování pro skupiny a tím dostat 26 prvků. Všechno bylo úplně mimo, ani na chvíli nás nenapadlo kouknout do mapy. Přijde mi, že tohle šlo prostě nejlíp luštit pohledem do mapy a ignorací šifřiček a debila. Líbí se mi slovní hříčka, ale nelíbí se mi její zužitkování. Emoce: vyčerpání (z dalšího deadu).